Ansættelses guide
Hvad kan/vil jeg informere om? · Hvem er jeg · Hvad er mit handicap · Mine aktiviteter og interesser · Hvad forventer jeg konkret at en assistent? (fx vedr. Mobiltelefonen tidspræcision, normer for rengøring, m.m) · Hvad ønsker jeg mig ift. Relationen (personligt, socialt, m.m) |
TIP: · Lav en interview-guide (se senere) · Kend dig selv (fx Hvem er du, hvilke værdier har du, hjælpebehov har du og hvilke type assistent type du bedst med trives du bedst med) · Overvej Rip, Rap og Rup effekten (om du vil ansætte assistenter der ligner dig og/eller hinanden)
Husk at det er dig, der skal have svar på dine spørgsmål – der er altså ansøgeren, der skal tale |
Interview-guide Disposition for samtalens forløb (de 4-5 punkter du gerne vil nå i samtalen, fortæller du til ansøgeren) Hvad skal jeg informere om (se i rammerne ovenfor) Hvad vil/ skal jeg vide om ansøgeren |
Hvad skal jeg informere om (ifølge Ansættelsesbevisloven) Følgende forhold oplyse af arbejdsgiver, som borger i egen hjem/lejlighed
· Lønforhold ltakster, udbetalingstidspunkt,rettighederved sygdom og ferie) · Formalier i ansættelsen (timetal samt eventuelt afuigelse, opsigelsesvarsler, prøvetid og væsentlige vilkår) · Arbejdsgiver/leder-forholdet · Arbejdsmiljø (om hjælpemidler, forflytning mv.) · Tavshedspligt (den juridiske) Følgende forhold oplyses Følgende forhold oplyses af arbejdsler, som er dig: · Arbejdsbeskrivels (opgaver hos dig) o Personlig hjælp (fx bad, påklædning, spisning) o Personlig hjælp (fx rengøring, tøjvask) o Ledsagelse (fx til div. Aktiviteter, hjem i weekemds) · Vagternes placering Vagternes placering. Tavshedspligt (dine specielle ønsker hertil)
|
Ansæt til sidst den/de rigtig(e) assistent(er)
· Sorter og gør dig færdig med de assistenter, som ikke er gode for dig · Vurder de øvrige ansøgere ud fra dine ønsker og behov · Vurder de øvrige ansøgere ud fra din fornemmelse/intuition · Giv evt. ansøgerne en talværdi
· Giv den/de assistenter besked, som du har prioriteret højest, inden du · Glæd dig til det nye samarbejde(dine assistenter er forventningsfulde og samarbejdsvillige, selvom du kan synes, det kan være svært at skulle lære nye assistenter at kende)
|
Til samtale
Så er det borgers tur til at fortælle lidt om sig selv og de opgaver det måtte være i forbindelse med jobbet.
Typiske arbejdsopgaver:
- Praktiske opgaver eks. indkøb, rengøring og tøjvask
- Personlig pleje
- Deltage i borgers aktiviteter
- Kørsel
- Andet
Hvis ansøgeren ikke har flere spørgsmål, kan samtalen afsluttes og ansøgeren informeres om, at han/hun vil blive kontaktet inden for den nærmeste fremtid mhp. videre forløb.
Guide til den gode ansættelsessamtale
1. Byd velkommen. Tilbyd evt. en kop kaffe/the/vand
2. Bed ansøger fortælle lidt om sig selv – hvad får han/hun tiden til at gå med i sin fritid og interesse/interesseret ovs.
3. Spørg ind til ansøgers erfaringer som hjælper
4. Spørg ansøger om hvorfor han/hun søger dette job
5. Spørg ansøger hvad der gør ham/hende glad ved at gå på job
6. Spørg ansøger hvad der motiverer ham/hende på jobbet.
7. Spørg ansøger hvad der demotiverer ham/hende på jobbet
8. Spørg ansøger hvad der er hans/hendes stærkeste side, hvad kan ansøger bidrage med?
9. Spørg ansøger hvad der er hans/hendes største svaghed?
10. Spørg ansøger hvad hans/hendes tidligere kollegaer ville sig om dem
11. Spørg ansøger om hvordan han/hun har det med, at arbejde alene i mange timer
12. Bed ansøger om at fortælle, hvorfor du skal ansætte ham/hende