GRATIS Konsultation

1. Hjælpe dig via. Telefonisk rådgivning?

2. Rådgivning igennem mail?

3. DelamotteHandicap kan komme ud til dig, og kommer igen hvis problemet ikke løses

Vi har naturligvis også afsat tid til dig!

Venligst tøv ikke med at handle.

Din genvej til al viden indenfor landsdækkende handicapservice


Det kommer an på hvad for en opgave du har til DelamotteHandicap.
Måske kommer du ivugennen alle 3 muligheder, hvis du præcis ved hvordan problemet skal håndteres.

Hvis du har spørgsmål til hjemmesiden eller der er noget du ikke forstår så tøv ikke med at kontakte os

Hvis du brænder for noget skal du aldrig give op. Du skal blive ved og blive ved uanset hvor lang tid det tager. Hvis du har den rigtige hjælp ved din side undgår du panik og her på siden kan finde mange af svarene og i øvrigt kontakte os personligt for spørgsmål

Få rådgivning i dag?

ArrowArrow
ArrowArrow
PlayPause
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Shadow
Slider

Ansættelses gudie

 
   


Ansættelses guide

Hvad kan/vil jeg informere om?

·      Hvem er jeg

·      Hvad er mit handicap

·      Mine aktiviteter og interesser

·      Hvad forventer jeg konkret at en assistent? (fx vedr. Mobiltelefonen tidspræcision, normer for rengøring, m.m)

·      Hvad ønsker jeg mig ift.

Relationen (personligt, socialt, m.m)

 

TIP:

·      Lav en interview-guide

(se senere)

·      Kend dig selv

(fx Hvem er du, hvilke værdier har du, hjælpebehov har du og hvilke type assistent type du bedst med trives du bedst med)

·      Overvej Rip, Rap og Rup effekten

(om du vil ansætte assistenter der ligner dig og/eller hinanden)

 

 Husk at det er dig, der skal have svar på dine spørgsmål – der er altså ansøgeren, der skal tale

Interview-guide

Disposition for samtalens forløb

(de 4-5 punkter du gerne vil nå i samtalen, fortæller du til ansøgeren)

Hvad skal jeg informere om (se i rammerne ovenfor)

Hvad vil/ skal jeg vide om ansøgeren

 

 

 

 

 

 

Hvad skal jeg informere om (ifølge Ansættelsesbevisloven)

 Følgende forhold oplyse af arbejdsgiver, som borger i egen hjem/lejlighed

               

·      Lønforhold ltakster, udbetalingstidspunkt,rettighederved sygdom og ferie) 


·      Formalier i ansættelsen (timetal samt eventuelt afuigelse, opsigelsesvarsler, prøvetid og væsentlige vilkår)

·      Arbejdsgiver/leder-forholdet 


·      Arbejdsmiljø (om hjælpemidler, forflytning mv.)

·      Tavshedspligt (den juridiske) 
Følgende forhold oplyses

Følgende forhold oplyses af arbejdsler, som er dig:

·      Arbejdsbeskrivels (opgaver hos dig)

o   Personlig hjælp (fx bad, påklædning, spisning)

o   Personlig hjælp (fx rengøring, tøjvask)

o   Ledsagelse (fx til div. Aktiviteter, hjem i weekemds)

·      Vagternes placering

 Vagternes placering. Tavshedspligt (dine specielle ønsker hertil)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      Ansæt til sidst den/de rigtig(e) assistent(er)

 

·       Sorter og gør dig færdig med de assistenter, som ikke er gode for dig

·       Vurder de øvrige ansøgere ud fra dine ønsker og behov

·       Vurder de øvrige ansøgere ud fra din fornemmelse/intuition

·       Giv evt. ansøgerne en talværdi

·       Giv den/de assistenter besked, som du har prioriteret højest, inden du
giver afslag til de andre
(det er nemlig ikke sikkert, du får alle dem du prioriterer højest. Det kommer an på, om de år arbejde hos en anden eller hvordan det hele går op)

·       Glæd dig til det nye samarbejde(dine assistenter er forventningsfulde og samarbejdsvillige, selvom du kan synes, det kan være svært at skulle lære nye assistenter at kende)

 

 

 

Til samtale

Så er det borgers tur til at fortælle lidt om sig selv og de opgaver det måtte være i forbindelse med jobbet.

 

 

Typiske arbejdsopgaver:

 

-              Praktiske opgaver eks. indkøb, rengøring og tøjvask

-              Personlig pleje

-              Deltage i borgers aktiviteter

-              Kørsel

-              Andet

 

Hvis ansøgeren ikke har flere spørgsmål, kan samtalen afsluttes og ansøgeren informeres om, at han/hun vil blive kontaktet inden for den nærmeste fremtid mhp. videre forløb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Guide til den gode ansættelsessamtale

 

1.          Byd velkommen. Tilbyd evt. en kop kaffe/the/vand

2.         Bed ansøger fortælle lidt om sig selv – hvad får han/hun tiden til at gå med i sin fritid og interesse/interesseret ovs.

3.          Spørg ind til ansøgers erfaringer som hjælper

4.         Spørg ansøger om hvorfor han/hun søger dette job

5.         Spørg ansøger hvad der gør ham/hende glad ved at gå på job

6.         Spørg  ansøger hvad der motiverer ham/hende på jobbet.

7.          Spørg ansøger hvad der demotiverer ham/hende på jobbet

8.         Spørg ansøger hvad der er hans/hendes stærkeste side, hvad kan ansøger bidrage med? 

9.         Spørg ansøger hvad der er hans/hendes største svaghed?

10.    Spørg ansøger hvad hans/hendes tidligere kollegaer ville sig  om dem

11.     Spørg ansøger om hvordan han/hun har det med, at arbejde alene i mange timer

12.    Bed ansøger om at fortælle, hvorfor du skal ansætte ham/hende

 

 

Senest ændret Mandag, 08 april 2024 22:23