Sociale relationer og fællesskaber er vigtige for alle mennesker. Men det sociale samspil er en af de største udfordringer, både hvis man har fysiske begrænsninger og kognitive vanskeligheder. Det har mange børn med cerebral parese. Derfor er det vigtigt, at du også ved, hvilke kognitive vanskeligheder dit barn har, så kammerater, andre forældre og lærere kan tage hensyn. Når du har viden om dit barns kognitive udfordringer, så vær åben omkring dem, så kammeraterne og deres forældre ikke misforstår dit barn. I mange tilfælde vil det være muligt at forbedre barnets muligheder for at deltage i sociale sammenhænge, hvis man ved, hvilke forhold der skal være gældende for, at dit barn fungerer bedst muligt. Hvis dit barn for eksempel er lydfølsomt, kan det være en udfordring at være til børnefødselsdage, hvor der er et højt lydniveau. Dit barn vil blive træt og reagerer måske ved at blive sur og indelukket, stædigt eller ked af det. Men de andre børn og voksne kan tage hensyn, hvis de ved, at dit barn er lydfølsomt. Det kan være ved at få en pause fra festen, eller at dit barn kun er med til noget af fødselsdagen, hvor de mindre voldsomme lege er programsat. Et andet eksempel er, hvis dit barn har abstraktionsvanskeligheder og derfor er meget konkret tænkende. Så vil der opstå misforståelser gang på gang, fordi dit barn tager tingene bogstaveligt og ikke forstår ironi og godmodige. Det skal omgivelserne også gøres opmærksom på, så man kun siger det, man virkelig mener til dit barn.